هواوی : سال آینده بزرگترین تولیدکننده موبایل جهان میشویم
شرکت چینی هوآوی روز گذشته ادعا کرد که این کمپانی در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده اسمارتفون در دنیا تا سال آینده قرار دارد. هوآوی به تازگی فروش سالانه اسمارتفون خود در سال ۲۰۱۸ را به ۲۰۰ میلیون دستگاه رسانده که مدیرعامل این شرکت چند وقت پیش در مورد تحقق این رقم صحبت کرده بود.
«هاوارد یو» مدیرعامل کمپانی هوآوی در جریان جلسه مطبوعاتی خود در مقر شنژن در جنوب چین گفت: «فکر نمیکنم که رسیدن به صدر جدول بزرگترین تولیدگننگان اسمارتفون در دنیا تا سال آینده برایمان مشکل باشد. این احتمال وجود دارد که تا سه ماهه چهارم سال آینده به این هدف دست پیدا کنیم.»
با اینکه اپل و سامسونگ سالهاست جایگاه اول و دوم بزرگترین تولیدگنندگان اسمارتفون در دنیا را به خودشان اختصاص دادهاند، اما بهنظر میرسد هوآوی پتانسیلهای کافی برای پشت سر گذاشتن این دو غول بزرگ را دارد. هوآوی هفته گذشته توانست در جریان آمار فروش اسمارتفونها در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۸ شرکت اپل را پشت سر بگذارد و در جایگاه دوم و پشت سر سامسونگ قرار بگیرد.
با این حال کار برای هواوی آنقدرها هم آسان نیست چراکه برای رسیدن به صدر این ردهبندی هوآوی باید شرکت سامسونگ که در حال حاضر ۲۰.۹ درصد از کل فروش اسمارتفونهای بازار در سه ماهه اخیر را در اختیار دارد پشت سر بگذارد. ضمنا سامسونگ تا هفته آینده پرچمدار جدید خود را تحت نام گلکسی نوت ۹ به باز رمعرفی میکند و آمار فروش این کمپانی مجددا افزایش چشمگیر خواهد داشت و ماه آینده هم کمپانی اپل از نسل جدید آیفونهای خود رونمایی میکند.
البته این را هم باید در نظر داشت که محدودیتهای جهانی هوآوی در بخش بازاریابی و فروش محصولات باعث پایین ماندن آمار فروش این کمپانی شده و این شرکت هنوز نتوانسته مجوز فروش اسمارتفون در ایالات متحده و استرالیا را کسب کند. فوریه امسال بود که ۶ موسسه اطلاعاتی ایالات متحده از جمله سیآیاس و افبیآی به کاربران درباره خرید اسمارتفونهای هوآوی و ZTE هشدار دادند چراکه آنها را مشکوک به جاسوسی تلقی میکنند. ضمنا کمپانیهای ورایزن و AT&T هم برنامههای فروش این برند در سال جاری را متوقف کردند. کشور استرالیا هم تقریبا چنین رفتار خصمانهای را با این کمپانی چینی داشته است. کمپانی هوآوی حتی طی یک بیانیه به شهروندان استرالیایی اعلام کرد شرکت هوآوی قصد ندارد اخلالی در معرفی و عرضه شبکه ۵G در این کشور ایجاد کند تا از این طریق بتواند ترسها و ابهامات موجود در این زمینه را از بین ببرد.
از همین رو با توجه به این محدودیتها هوآوی سعی کرده فروش خود را عمدتا در کشور چین و کشورهای اروپایی متمرکز کند که البته در همین بازارها هم عملکرد چشمگیری داشته است. حال باید دید هوآوی میتواند راهی برای نفوذ به بازار کشورهای غربی و ایالات متحده پیدا کند یا همچنان باید در حسرت رسیدن به صدر جدول پرفروشترین کمپانیهای تولیدکننده اسمارتفون باقی بماند.